Electric Vehicle

Nogen gange ville jeg gerne være Tesla

Det er ikke nemt at være en Ford, når der er en Tesla på markedet. Og det kan godt nogle gange stå i vejen for at du tør fortælle dine kunder og partnere om din bæredygtige udvikling. For kan man egentlig brande sin virksomhed som grøn, hvis nu der er andre, der er endnu grønnere?

Misundelse er en grim ting. Men helt ærligt – næsten lige meget hvor mange gode og grønne ting, man gør som virksomhed, hvis man begynder at sammenligne sig selv med branchens bedste, vil langt de fleste føle sig mere som en traktor end som en Tesla. Men det er vigtigt at du fortæller din historie alligevel, for dine kunder er begyndt at udvise en ny type adfærd, som er nøglen til den nye verdensorden.  Flere og flere er uinteresserede i pris, de vil vide hvorfor du gør hvad du gør og de er ikke bange for at vælge de stumme fra.

Så hvordan trænger man igennem med budskabet om sine bæredygtige tiltag, når man ikke er den grønneste?

Lad os lige få punktet om green washing af vejen med det samme. Det må man ikke! Det er ulovligt, uetisk, undergraver dit brand både eksternt og internt. Det er en virkelig dårlig strategi at følge. Og så bliver det ALTID opdaget. Men vigtigst af alt, det bliver man ikke Tesla af.

Til gengæld tror jeg, at tidligere tiders green washing-skandaler, både her til lands og i udlandet, har sat sine spor i rigtig mange virksomheder, og det betyder, at alt for mange gode tiltag og innovative løsninger slet ikke bliver profileret og den fulde forretningsværdi af bæredygtighedsinitiativerne ikke bliver udnyttet. Det er synd. For hvis vi ikke får adresseret vores grønne tiltag, får vi aldrig ringene i det rene vand til at sprede sig, og så når budskabet ikke ud.

Så her er en hård sandhed: Du bliver aldrig Tesla. Jeg bliver aldrig Tesla. Bare ærgerligt. Men vi kan alle lære af Teslas eksempel…  Du skal have et budskab, du skal fortælle historien, du skal engagere dig i verden.

Tesla2Det hele er i dit hoved
Forbrugere i dag køber ind i den sag, som du repræsenterer. Ikke i de funktioner, som dine produkter tilbyder. Det er ren biologi. Menneskers hjerner tænder på mening, og i praksis betyder det, at dine produkters smarte features bliver nice-to-have, ikke need-to-have.

Det lyder måske lidt underligt, når nu markedskræfterne dikterer større dit, bedre dat og hurtigere dingenoter på alverdens produkter, og alle virksomheder i forvejen har både vision, mission og strategi. Så tillad mig at forklare på en anden måde…
Teslas forretning handler ikke om fede biler. Deres ambition er ikke at bygge en Ferrari, der kører på batteri. Det handler heller ikke om bæredygtige elbiler, for dem er der mange af, men om sagen, at gøre verden til et grønnere sted gennem kombinationen af innovation i verdensklasse og de lækreste teknologiløsninger.

Det er dét, som man får, når man køber en Tesla. Det er ikke produktet eller funktionen de køber – det er sagen, ideen, kulten. Et godt eksempel er vores nuværende udenrigsminister Martin Lidegaard. Han udtalte til livsstilsmagasinet ELLE i foråret 2014, da han stadig var energiminister. ”Jeg tror på en grøn omstilling, men det skal være lækkert. Der er ingen, der gider, at bo i en jordhule og spise grønkål. Jeg har selv fået en Tesla Model S, der er en elbil, som ministerbil, og det er jo en flot bil. Så det beviser, at grøn energi godt kan være lækkert og pænt”.

Der er en vigtig signalværdi i, at Danmarks energiminister kører i en elbil – det tror jeg godt, vi kan blive enige om. Men Martin Lidegaard kunne have valgt mange andre biler. Både Opel, Renault og Volkswagen har gode alternativer til Tesla. Toyota Prius er populær over hele verden. Men der er ikke samme magi… historien er ikke blevet fortalt med samme overbevisning og ja, følelse.

Tesla vinder ikke verden
Du kan gøre det samme som Tesla.  Din sag skal selvfølgelig hænge sammen med, hvad din forretning i forvejen er kendt for, ellers runger det hult.  Det du skal spørge dig selv om, er ikke hvad og hvordan du sælger, men hvorfor du sælger det du gør. For det er det ’hvorfor’ dine kunder køber ind på. Det er dét, som er din raison d’être og som både kunder og medarbejdere skal spejle sig i.

Jeg skal være den første til at indrømme, at det er nemmere sagt end gjort. Og det kræver både mod og investeringer. Men resultatet er alle pengene værd. Du vil se, at du vil have en bedre og dybere historie at fortælle dine medarbejdere om jeres license to operate.

Det kan være svært, sådan at skulle opfinde en sag. Men forsøg. Tænk ud af boksen, det kan være noget du ikke selv har tænkt på før. Det vigtige er, at det matcher din virksomhed og virksomhedens mål, så både du og dine medarbejdere kan se lyset og arbejde for sagen. Og indtil da, så vær ikke bange for at kommunikere dine bæredygtige sejre. Mange bække små giver også ringe i vandet.

Endelig, til trøst forudser jeg at Tesla ”kun” forbliver en magtfaktor indenfor storytelling og som bæredygtigheds-opinionsleder og ikke bliver verdensdominerende på bilmarkedet. Der er omkring 1.3 milliarder biler på verdens veje i dag. Elbiler udgør omkring en procent og af dem, udgør Teslas andel kun en brøkdel, så på den måde kan man sige, at Tesla fylder mere i spalterne end på vejene. Men det er en Tesla du vil have … ikke?

Skriv en kommentar

  • (will not be published)