Green/Sustainability (Corporate)

Hvad er din VæXt-Factor?

Der er lys forude. Krisen letter som tågen over vandene. Der er ved at komme fart i hjulene igen og alt tyder på, at erhvervslivet er ved at finde melodien. Det siger jeg ikke kun, fordi jeg er optimist, men fordi jeg kan se på de mange aftaler i min kalender over de næste måneder, at flere og flere handler om vækst. Bæredygtig vækst vel at mærke.

Imens krisen stod på var LEAN ofte det det rigtige greb. Det er helt naturligt, at man i ny og næ kigger på processerne og indarbejder de nye operationelle excellence-metoder i driften. Men naturens orden dikterer, at når det lysner i horisonten, bliver der gjort klar til vækst Denne gang er ingen undtagelse, og med en vækst på 2,3 % af BNP siden 2012, kan vi godt gøre os klar.

“Brainstorm og planlægning er, hvor du skal starte din proces.

I den dialog med de virksomheder jeg taler med, handler væksten ikke længere kun om volumen, men om hvordan man øger værdien af produkterne. En added value, som blandt andet skabes ved at producere mere bæredygtigt og kommunikere dette til markedet, og derigennem skabe præference.

Måske er det kundernes begyndende krav om en bæredygtig forsyningskæde eller forbrugernes krav om miljøvenlige varer og besparelser på ressourcerne. Eller måske er det, at vækstvirksomhederne har fået øjnene op for hvor mange midler, der kan spares ved, at man holder snor i energiudgifterne og minimerer produktionsspild. Faktum er, at bæredygtige tanker spirer rundt om på direktionsgangene i hele landet, og det er godt, men for at få effekt, skal de samtænkes med strategien.

“Så hvad gør virksomhederne, når der er skåret ind til benet,
og de nu er klar til at komme i gang med vækst på den bæredygtige måde?

Planlægning er alt
Brainstorm og planlægning er, hvor du skal starte din proces. Ofte er det en god start at bruge en halv dag på en workshop, hvor du bruger lidt tid sammen med dine kolleger, på at tænke højt om jeres langsigtede mål. Lige nu er det et spørgsmål om, hvilken retning I gerne vil tage, hvad skal være jeres pejlemærker, og hvordan får du og din virksomhed skabt det rette fundament for den fremtidige vækst?  Det handler om at skabe en holistisk tilgang og sikre, at kompasset for fremtiden, er forankret på tværs i organisationen. Derfor anbefaler jeg altid, at man involverer forskellige afdelinger, der har en aktie i dit projekt.

På workshoppen skal du spørge dig selv og dine kolleger om, hvilke produkter I eksempelvis gerne vil have på hylderne om fem år. Hvilke kvaliteter skal produkterne have? Hvordan ser værdikæden ud, hvordan bliver jeres produkter produceret? Skal de være C02-neutrale, prisbelønnede, økologiske eller noget helt andet?

Prioritering
Når workshoppen er slut, skal der optegnes et roadmap, der er lidt mere konkret. Med roadmappet i hånden, har du mulighed for at prioritere. Hvad skal udbedres eller sættes i værk først? Skal din første investering være synlig og mærkbar for dine medarbejdere, fx med noget så simpelt som udskiftning af dine traditionelle pærer til LED? Eller skal den være usynlig, men særdeles rentabel forretningsmæssigt? Der kan være mange forskellige grunde til at vælge det ene eller det andet, men de fleste af os, befinder os som regel i situationer, hvor det hele ikke kan ordnes på en gang.

“Bæredygtighed er et nyt salgsparameter

Det du skal huske er, at det rigtige system og det rigtige perspektiv, kan bruges til at understøtte langsigtet medarbejderinvolvering, og ikke mindst til markedskommunikation med dokumenterede og målbare resultater.

Du skal fejre dine succeser
Og så skal du fejre det, når det lykkedes. Når du når dit mål om en million sparede kilowatt-timer, eller når du ser resultaterne af din ressourcespildskampagne i produktionen. Så skal du sige det højt! Til dine medarbejdere, til dine kunder og til resten af verden. Dels fordi sejre skal fejres, men også fordi bæredygtighed sagtens kan blive et nyt salgsparameter, og åbne helt nye muligheder for dig, eksempelvis i forhold til rekruttering.

Men mest af alt, når tågen letter og krisen fordamper, kan du med fast stemme sige ja til markedets krav om bæredygtighed og samfundsmæssig omtanke Du kan møde dine kunders blik, når de spørger om din strategi og dine dokumenterede resultater.

 Vil du vide mere –
kontakt Brian Hulvi på brian.hulvi@schneider-electric.com

 

Skriv en kommentar

  • (will not be published)