Green/Sustainability (Corporate)

Snør løbeskoene og kom i form til CSR-rapportering

Det er forår, og det er tid til at finde løbeskoene frem. Det er også tid til at vise dine resultater inden for bæredygtighed frem. Og vi kan godt forstå, hvis det virker lidt uoverskueligt, men den længste distance på enhver løbetur er som bekendt afstanden fra sofaen til hoveddøren. Så  hvad enten vi taler om løb eller CSR-rapportering, så lover jeg dig, at målet er inden for rækkevidde i det øjeblik, du tager det første skridt.

Fem skridt – det er det, der skiller dig fra en håndgribelig og brugbar CSR-rapport. Fem skridt, og så kan du med stolthed holde trofæet højt over hovedet, når målstregen er passeret.

Hvis du er klar, så lad os komme ud af starthullerne og tage de sidste fem skridt trin for trin.

5) Sammentænk indsatsen med forretningsstrategien
Rapportering er ikke målet i sig selv – og det er bæredygtighed faktisk heller ikke. For når det kommer til stykket ved vi godt, at der er en anden streg end lige målstregen for bæredygtighed, som er vigtig at forholde sig til: Nemlig bundlinjen. Og hvis vi skal være bundærlige, så er det heldigvis sådan, at de to streger ikke behøver at stritte i hver sin retning.

“Målsætningerne for bæredygtighed er tit med til at drive virksomheden fremad mod en bedre bundlinje.

Det handler om at sørge for, at forretning og bæredygtighed ikke kører hvert sit ræs. Målsætningerne for bæredygtighed er nemlig tit med til at drive virksomheden fremad mod en bedre bundlinje. Virksomheder, der klart og tydeligt integrerer mål for bæredygtighed direkte i forretningsplanen, udkonkurrerer nemlig ofte andre på markedet ved at præstere 120 % bedre i forhold til virksomhedens brandværdi.

4) Vær konkret med resultaterne.
Det er her, vi skæver til pulsuret og tager et lille kig på tallene. Hvordan ser der ud med virksomhedens fremskridt inden for…? Hvor langt er I nået med…? Jo mere konkret, jo bedre. Det er her, tal og procenter køres i stilling – og selv den mindste decimal gør en forskel.

En klog mand sagde en gang at det ikke er alt, der kan tælles, som det er værd at tælle. Men lad os sørge for at få sat tal på de resultater, som virkelig betyder noget.

Tænk strategisk og foren god forretning og et bæredygtigt fodaftryk.

Tænk strategisk og foren god forretning og et bæredygtigt fodaftryk.

3) Gør det relevant.
Du er ved at være halvvejs. Og her på midten af distancen er det særligt vigtigt at mønstre al den opbakning, du kan få. Det gælder for maratonløb, og det gælder for CSR-rapportering.

Det handler om at få alle til at bakke op og se relevansen – ikke bare tilskuerne, men i lige så høj grad dine medarbejdere og de enkelte forretningsenheder. Hvis de kan se, hvorfor det er relevant, og hvor de kan gøre en forskel, så er det lettere for dem at overtage stafetten, når de skal stå distancen ude i de enkelte afdelinger.

2) Sæt tydelige KPI’er og mål.
Lige inden målstregen tænker du måske: Hvor langt har jeg igen? Og hvorfor gør jeg egentlig det her? Midt i anstrengelsen kan synet nemlig godt blive lidt sløret. Men her handler det om, at man som virksomhed helt fra start har opstillet klare mål OG nu holder blikket stift rettet mod dem. For hvis man ikke ved, hvor målstregen er, så løber man jo i blinde. Og så kommer man let på snublekurs.

1) Husk at fejre dine succeser.
Det er sidste skridt. Målstregen er lige foran, og medaljen er inden for rækkevidde. Og her lige inden du når i mål med rapporten, er det netop sejren, der er i fokus. Det er vigtigt at få fejret virksomhedens resultater – både overfor kunderne, markedet, ejerne, nuværende og fremtidige medarbejdere. Det er alt andet lige sjovere at nå i mål, når champagnen venter på den anden side af målstregen.

Du gjorde det! Du har passeret målstregen.

Så sæt dig ned, pust ud og tag et velfortjent hvil. MEN husk nu at holde formen ved lige og holde fokus på rapportering og måling af bæredygtighed hele året!

Hop med på løbeturen og kom i mål med din rapportering – tag fat i mig på Thomas.Schroeder@schneider-electric.com

Skriv en kommentar

  • (will not be published)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.