Green/Sustainability (Corporate)

Er CFO´en vor tids hippie?

Lad os bare være ærlige: Bæredygtighed var for år siden ikke noget, der fyldte meget i de fleste virksomheders daglige drift. Og derfor fyldte bæredygtighed heller ikke meget for CFO’en. Bæredygtighed var primært på dagsordenen, når det var ved at være tid til CSR-rapporteringen – lidt ligesom den irriterede onkel, man bliver nødt til at invitere med til julefrokosten.

Men bæredygtighed er en god forretning, og det har CFO´erne fået øjnene op for.Bæredygtighed, CFO, hippie

Selv de skarpeste miljøforkæmpere og de mest velmenende hippier er blevet overhalet indenom af CFO’erne, der kræver mere bæredygtige løsninger – ikke nødvendigvis for at redde verden, men for at optimere virksomheden.

Vi lever alle sammen på klods

I perioden fra 19. august til 31. december 2014 levede vi alle sammen på klods. Den 19. august 2014 år havde vi nemlig , ifølge tænketanken Global Footprint Network, globalt set brugt alle de ressourcer, som jorden skulle have brugt hele 2014 til at genskabe. Resten af året tærede vi på de ressourcer, som kommende generationer skulle have brugt. Det er selvfølgelig uholdbart, eller som twitter-generationen selv ville formulere det: #FAIL.

“It’s the economy, stupid!”

Vi bliver nød til at skifte retning og reducere vores overforbrug. Og forrest i rækken af miljøforkæmpere står den nye hippie: CFO’en. For hvis ikke de bæredygtige tiltag kan betale sig, så bliver de aldrig implementeret. ”It’s the economy, stupid!”. CFO’en er derfor blevet en af de primære ansvarlige for, at nye initiativer lanceres, implementeres og forankres i de virksomheder, der gerne vil have en mere bæredygtig profil.

Vi står klar med starthjælp

Men træerne vokser ikke ind i himlen (og slet ikke hvis de er blevet fældet). Så selvom mange CFO’er har bæredygtighed højt på deres dagsorden, så viser vores undersøgelser tydeligt, at virksomhedernes ledere stadig har svært ved at få sat de bæredygtige tiltag i gang. Den gode nyhed er, at vi hos Schneider Electric har mange af svarene og en simpel formel , der har hjulpet virksomheder som LM Wind Power, Nestle igang ved at stille de rigtige spørgsmål.

“93% af Danmarks administrerende direktører ser bæredygtighed som et primært element i deres virksomheds overordnede fremtidige succes. Men kun 38% tror på, at de har valide og kvantificerbare resultatdata på deres bæredygtigheds initiativer

Som at spise en elefant

Hvordan gør man så? Hvordan kommer virksomhederne i gang med at integrere bæredygtige løsninger i deres forretning? På samme måde som man spiser en elefant; en bid ad gangen.

Og første skridt er at få styr på data. Gå i gang med at indsamle så præcise og fyldestgørende tal som muligt. Dernæst er det afgørende, at bæredygtighed og rapportering bliver integreret i forretningen og skaber værdi. Målsætningerne for bæredygtighed er nemlig med til at drive virksomheden fremad mod en bedre bundlinje, især hvis der løbende måles og analyseres på tiltagene.

Men vigtigst af alt, så handler det om at komme i gang. Og selvom CFO’en ikke nødvendigvis har fået langt hår og trompetbukser, er blevet anti-materialist og vil sidde i rundkreds, så er det kun med hans/hendes hjælp, at vi kan få skabt en mere bæredygtig verden.
Bæredygtighed

For yderligere råd og vejledning, download vores whitepaper om bæredygtig rapportering

Vil du vide mere om hvordan din virksomhed kan få bæredygtighed og bundlinje til at gå hånd i hånd? Kontakt Thomas Schrøder på mail eller tlf: 27 77 94 84

Schneider Electric Sustainability Services er blandt verdens førende strategiske rådgivere og implementeringspartnere inden for bæredygtige løsninger og tjenester med masser af erfaring og viden fra en række danske og internationale projekter

 

Skriv en kommentar

  • (will not be published)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.