Green/Sustainability (Corporate)

Sådan gør Novozymes CSR forretningsdrevet

Forleden havde jeg fornøjelsen af at høre Novozymes’ Head of Sustainability Claus Stig Pedersen fortælle om Novozymes imponerende CSR-rejse. Og indrømmet: Novozymes position og massive CSR-indsats kan være noget overvældende, og det er fristende, at gå derfra med et: ”Det er nemt nok at tale om CSR, når man er Novozymes”.

Men jeg vil nu alligevel godt udfordre jer med udgangspunkt i Novozymes’ historie. For Novozymes har taget en række modige valg, som er værd  at lade sig inspirere af. Det mest tydelige eksempel er forandringen  af deres vision over de sidste 15 år:

  • I 2001 var det Novozymes’ ambition at skabe vækst og gøre forretningen større.
  • I 2008 bliver bæredygtighed vejen frem, og visionen er nu at ”ændre verden sammen med kunderne”.
  • I 2015 er visionen at gøre det muligt, at 9 mia. mennesker kan leve anstændigt på planeten i 2050

Så Novozymes har foretaget en rejse: Fra at tale om intern vækst til at tale om at tage ansvar for vores fælles fremtid.

Din virksomhed kan ikke nødvendigvis tage den samme rute som Novozymes, men jeg synes, det er værd at lade sig inspirere.

Og til inspiration gav Claus blandt andet disse gode råd:

  • Vær modig!
  • Tro på det!
  • Dem der kommer først, vinder!
  • Udnyt jeres ekspertviden så I kan bidrage til at jeres kunder bliver en succes

 Men for at kunne tro på det, være modig og komme først, så kræver det, at I som virksomhed har stillet jer selv en række spørgsmål:

  • I skal kende værdikæden: Hvor er jeres kunders forretning?
  • I skal vide, hvem der kan diktere forandring: Hvem er stakeholders – hvem er mod- og medspillere?
  • Hvem skaber forretningen? Det er ikke nødvendigvis virksomhederne selv. Det kan være brancheforeninger, ngo’er, politikere, forbrugere osv.

Mod er altså ikke nok i sig selv. Man skal også være parat til at finde svar på de komplekse spørgsmål om ens forretning. Men modet er et godt sted at starte, også selvom man ikke er Novozymes.

Fakta_blog_novozymes
Mod og mavefornemmelser
Som vigtige elementer i forandringsprocessen talte Claus meget om mod og fornemmelser, hvilket jo normalt ikke fylder så meget i det strategiske virksomhedsarbejde. Men i vores arbejde med bæredygtighed hos Schneider Electric er det tydeligt, at mod er en vigtig ingrediens hos de succesfulde virksomheder. Mod til at reagere på de tidlige forandringer – de forandringer, som måske endnu ikke kan måles og dokumenteres, men som snarere er mavefornemmelser og antydninger.  Og grunden til at det kræver mod er, at der ikke altid er tid til at vente på dokumentationen, hvis man skal være first mover og være klar til at ændre kurs.

Forvirring skaber muligheder
Grunden til at der er brug for mod, er at Verden er i gang med en større forandring, hvor de nye krav til eksempelvis bæredygtighed skaber forvirring og frustration hos mange virksomheder.

Forvirringen bliver eksempelvis skabt af de større krav til bæredygtighed. Disse krav skaber nemlig ofte ny regulering, som i sidste ende koster virksomhederne penge. Og som om det ikke var nok, så skaber kravene om bæredygtighed også nye handlemønstre hos forbrugerne.

Men eksemplet Novozymes viser at forvirring også kan være lig med muligheder. For i stedet for at arbejde imod reguleringen og forbrugernes krav, så er der her en gylden mulighed. En mulighed for at uddanne sig og se de nye muligheder, som reguleringen og de ændrede forbrugermønstre skaber og dermed udnytte forandringerne til egen fordel.  Og måske endda ligesom Novozymes medvirke til at gøre verden bedre – hvis du tør?

Bæredygtighed med gevinst
Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at få gevinst ud af at arbejde bæredygtigt?
Så tag fat i mig på Thomas.Schroeder@schneider-electric.com.

 

Skriv en kommentar

  • (will not be published)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.