Ikke kategoriseret

Kom – tag plads i den cirkulære økonomi

Den cirkulære økonomi er kommet for at blive. Tiden for brug og smid væk er forbi. Ifølge eksperterne vil verdensøkonomien næsten firdobles inden 2050, og vi vil få tre milliarder flere forbrugere i middelklassen. For at få det regnskab til at gå op, skal vi enten bruge flere jordkloder eller ændre vores forhold, til den vi har. 

Den cirkulære økonomi er fremtiden, det er der ingen tvivl om. For industrien betyder det, at cradle-to-cradle tankegangen skal tænkes ind i alle processer, helt ud i alle led, forbi op til flere produkt-livscyklusser. Den cirkulære økonomi indebærer, at vi som forbrugere, alle skal deltage aktivt i genbrug af vores ressourcer.

Jeg var til en meget interessant konference om den cirkulære økonomi i slutningen af sidste år. Her talte blandt andre vores miljøminister Kirsten Brosbøl, som fortalte, at Danmark per 19. august 2014 har opbrugt vores andel af verdens ressourcer. Det vil sige, at vi i næste hele andet halvår af 2014, havde overtræk på ressourcekontoen.

“Carlsbergs emballage endte som det,
man kalder ‘branded waste’.

Jeg er for vækst, det tror jeg alle er. Dog er det sådan, at hvis alle skal leve, som vi for eksempel gør i Danmark, så skal vi bruge, hvad der svarer til ressourcer fra fire jordkloder. Det er en uholdbar satsning. Og selvom NASA arbejder på det, så har vi ikke fire jordkloder til vores rådighed endnu. Så vi må tænke vækst på en ny og mere intelligent måde – en måde, der svarer til de ressourcer vi har til rådighed, på denne ene jordklode. Den mest nærliggende løsning er den cirkulære økonomi.

Der er mange gode eksempler på, hvordan producenter og brands har taget udfordringen op, og er lykkedes med deres cradle-to-cradle-strategi. Et af de bedste eksempler, er fra et brand vi kender, endog særdeles godt. Carlsberg.

Bundlinjen skal være grøn
Forestil dig, at du har postet en masse penge i dit brand. Du er nu et kendt navn på verdensmarkedet, dine produkter er højt skattede, og alt skulle være i den skønneste orden. Men pludselig har dine produkter, med fuldt firefarvelogo på, overlevet produktlivscyklussen og dukker op i verdenshavene, bidrager til forurening af verdens strande og til plastic-øen i Stillehavet (der er på størrelse med Frankrig) og de billeder dukker nu op på forsiden af verdens aviser. Surt! – ja, men det er lige nøjagtigt, hvad der skete for Carlsberg.

Carlsbergs emballage endte som det man kalder ”branded waste”.

Heldigvis er folkene hos Carlsberg handledygtige. De har gennem en årrække arbejdet med problemstillingen, og har blandt andet aktivt arbejdet for retursystemer, som vi kender dem herhjemmefra, men som i resten af verden, ofte har været et ukendt fænomen. Der er blevet arbejdet med bæredygtigheden af emballagen, både i aluminium, plastik og glas, og de har engageret partnere og forbrugere på en sådan måde, at problemet om end ikke er løst, så i hvert fald voldsomt reduceret. Hvilket i min bog, gør Carlsberg til måske verden bedste øl.

Verdens brands er ikke kommet til konklusionen om
bæredygtighed helt på egen hånd.

Ud over de dystre forudsigelser fra eksperterne, er det i høj grad forbrugerene, der har sat udviklingen i gang. Især når det nu er klart, at store dele af de ressourcer, som vi forbruger dagligt – fx aluminium, med fordel kan genanvendes til en procentdel af den omkostning, det kræver at producere primærressourcen. Dette vil vi, i min optik, se meget mere til i den cirkulære økonomi.

For dig som producent er det vigtigt at vide, at i den cirkulære økonomi, tager forbrugeren afstand fra at blive casted i rollen som slutbruger. Forbrugeren vil være en ligeværdig deltager. Virksomheder, som forstår dette, vil være dem som kommer til at leve godt. Virksomheder som tager springet, gør bæredygtighed til en del af deres raison être, og inddrager omverdenen i sine løsninger, vil blive en del af, hvad jeg tror, bliver en storslået cirkulær fremtid. Resten…?!

Vil du også forene bæredygtighed og bundlinje – Kontakt Thomas Schrøder på
thomas.schroeder@schneider-electric.com

Skriv en kommentar

  • (will not be published)