Energy Management/Energy Efficiency

Hvem stjæler din energi – god data giver dig svaret

Der er et interessant vejrskifte på vej når det drejer sig om bæredygtighed: Flere og flere af de virksomheder jeg taler med anerkender, at bæredygtighed er en nødvendighed for forretningen, og det skaber et sundt fundament at bygge videre på. Og imens vores tidlige diskussioner ofte gik på grøn teknologi, energi-effektivisering og bløde tåger af ”at nu skal verden reddes”, så er der nu sket et skifte inden for bæredygtighed. Nu er det sund logik at gøre bæredygtighed til en central af forretningsstrategien. For nu findes de værktøjer, der kan bære bevisbyrden for logikken.

Pionererne, der tog bæredygtighed til sig, så det som en langsigtet forretningskritisk investering – noget de var villige til at gøre på trods af en usikker ROI, og nu ser det ud som om at de havde ret.

Det, der virkelig har givet genlyd på de direktionsgange, jeg kommer på, er muligheden for at koble konkrete data fra bæredygtige initiativer direkte til relevant, forretningsmæssige data. Hvis du eksempelvis kan sammenligne virksomhedens samlede energiforbrug med antallet af produkter eller enheder der producers – eller det antal kunder der kommer i butikkerne, så bliver det pludselig omsat til brugbare tal. Noget man kan forstå og forholde sig til – og det er det, cheferne kan lide.

Når det er målbart, så er det også nemmere at finde en konkret løsning– og ultimativt vil det have effekt direkte på bundlinjen.

Data giver overblik
I dag eksisterer der en række værktøjer, der gør det muligt at benchmarke dine tiltag op mod din egen historiske performance eller udvalgte enheder i virksomheden. Det er en enkelt og effektiv måde at identificere de områder, der skiller sig ud eller halter bagefter.

Der findes mange typer software, som generer brugbart data. Jeg bruger selv vores eget Energy Operation, men som sagt findes der mange andre muligheder. Det, der er smart ved at bruge software til denne del af bæredygtighedsstrategien, er, at det bliver muligt at sætte spot på energislugerne, og det viser samtidig, hvor meget der rent faktisk er at spare ved at tage fat om problemet.

For nylig havde jeg et møde med en international hotelkæde, hvor vi sammen opdagede en potentiel besparelse på næsten 1 million kWh om året. Kun ved lokalisere, justere og optimere deres energislugere ved hjælp af data. Det svarer rundt regnet til 1 million kroner om året. Det er altså den slags besparelser, der giver genlyd i alverdens hjørnekontorer.

Bæredygtighed er nået et skridt videre – ja, og selvom vi ikke endnu har nået procenter, der bringer os ind i mainstream, har vi nu solide business cases, der viser, hvordan en strategisk indsats reducerer omkostningerne og skaber fremtidssikre resultater. Vejen frem er at gøre sin indsats strategisk, så alle tiltag er tænkt ind i en større sammenhæng. Når det er på plads, så er selv de små sejre med til at bane vejen for større, bæredygtige initiativer.

Der er mange muligheder og mange måder at gå til sagen på, men det vigtigste er, at få skabt overblik og komme i gang med noget, du kan overskue. Om du vælger at få lavet et energieftersyn, eller om du bruger software til at skabe overblik og få identificeret dine energislugere, så er du i gang med et godt overblik. Og det er det vigtigste.


No Responses

Skriv en kommentar

  • (will not be published)