Green/Sustainability (Corporate)

Er der gået drivhuseffekt i chefernes bæredygtige ambitioner?

Nogle gange spørger jeg mig selv, hvad vi venter på, når det gælder implementering af bæredygtige strategier? Det er lidt som om, at der er gået drivhuseffekt i de bæredygtige ambitioner… for meget varm luft. Tiden for tøven er slut, for det er efterhånden længe siden, at bæredygtighed var et spørgsmål om at skulle gå på kompromis med funktion, kvalitet eller pris. Nu risikerer du at blive valgt fra af forbrugerne, hvis du ikke selv vælger bæredygtigheden til.

I 2013 udgav FNs Global Compact, deres rapport om bæredygtighed, hvor man havde spurgt administrerende direktører fra nogle af verdens største virksomheder omkring deres syn på bæredygtighed – ikke alene i deres egen virksomhed men også i deres sektor. Rapporten er virkelig interessant læsning, for den opstiller noget af et paradoks. Et paradoks med ret omfangsrige konsekvenser og en overraskende mangel på sammenhæng mellem holdning og handling.

Der er tre tal, som især sprang i øjnene på mig: 93 % af de adspurgte sagde, at de mener, at bæredygtighed er kernen til deres overordnede succes. So far, so good. Men så hopper kæden af, for kun 63 % mener, at deres sektor vil have omlagt til bæredygtig produktion i løbet af de næste fem år, og kun 38 % mener, at de kan kvantificere og måle deres egen virksomheds indsatser inden for bæredygtighed.

Min korte analyse af tallene er derfor; verdens vigtigste virksomhedsledere er helt overbeviste om, at den fremtidige succes ligger i bæredygtig produktion og produkter, men de vil ikke lægge sig fast på at omlægge produktionen inden for en femårig tidsramme og har derudover problemer nok med de bæredygtige initiativer, de allerede har i gang.

Så fra hvor jeg sidder kan det handle om to ting. Enten er verdens virksomhedsledere ikke så handlekraftige eller stærke i troen på bæredygtighedsområdet som både vi og de selv tror. Eller også skal de have noget support fra deres bagland til at forstå alvoren i situationen og få den på skinner.

Det er da paradoksalt. Og ærligt talt også lidt kortsigtet ikke at foretage et valg, for valget eksisterer i realiteten ikke længere, når det gælder implementering af bæredygtig produktion i hele værdikæden. Til gengæld er der masser af eksempler på, hvorfor man – for at bruge et godt engelsk udtryk – bør ”put the money, where the mouth is”.

Nestlé går forrest
Et fremragende eksempel på en virksomhed, som har taget skridtet fuldt ud er den verdensomspændende fødevaregigant Nestlé, som har omlagt strukturen og produktionen for alle deres 12 produktkategorier.

Nestlé har bevist, at bæredygtighed på stor skala ikke alene kan lade sig gøre, det er en god forretning. I over 6.000 programmer verden over har Nestlé gennemgået livscyklussen for deres produkter, analyseret og evalueret på R&D, produktion, emballage og transport, og dernæst omlagt produktionen, så den ikke alene er beviseligt bæredygtig – den er også målbar, skalerbar og kan overføres til alle markeder. Samtidig vil det data, der er opsamlet i processen, fremadrettet blive brugt til at skabe best practice for udvikling af nye produkter.

Det betyder blandt andet, at Nestlé i 2013 sparede 66.594 tons emballage. Det giver en besparelse til en værdi af lige en snert under en milliard kroner, bare på denne del af værdikæden.

Men det er ikke alt. Nestlé har også formået at strække engagementet hele vejen ud til forbrugeren og skabe solide cradle-to-cradle-løsninger. Blandt andet er et opsamlingsprogram kaldet Recycling@home for Nespressos espressokapsler blevet en stor succes i seks europæiske pilotmarkeder. Programmet er simpelt. Nestlé henter brugte kapsler, når de leverer nye, og genbruger aluminiummet i videre produktion. På europæisk plan bliver hele 76,4 % af kapslerne i dag genanvendt, og i f.eks. Schweitz er genanvendelsesprocenten helt oppe på over 80 %. Processen har kæmpe værdi for Nestlé, for aluminium er uendeligt genanvendeligt, og desuden kræver genbrugt aluminium kun 5 % af energien i forhold til primær aluminiumproduktion.

Andre – og mindre spillere har gjort det samme. Tænk bare på first moveren The Body Shop, der gjorde transparens og bæredygtighed i deres supply chain til industry best practice. Eller headsetproducenten Jabra der omlagde emballagelinjen. Først fjernede de alt unødigt tryk, svarende til 90% af den blæk der tidligere blev brugt på kasserne. Blisteremballagen blev skiftet ud hvilket betød en besparelse på alene plastik svarende til 2.5 million halvliters vandflasker om året. Desuden kan Jabra nu stable endnu flere headset på én palle, hvilket betyder produkterne kan flyves fra produktionen i Kina til Europa i fem fly i stedet for otte.

Virksomheder som The Body Shop, Jabra og Nestlé, der har taget skridtet og er gået all in på bæredygtighed, har overhalet konkurrenterne indenom, sparet enorme ressourcer og fremtidssikret deres forretning. De har for alvor forstået, at forbrugerne har taget stilling og gerne vil deltage i at gøre verden grønnere og ikke længere behøver at vælge design eller funktionalitet fra til fordel for mere bæredygtige produkter. De behøver ikke engang vælge mellem pris og bæredygtighed. Det betyder, at virksomheder, som ikke gør bæredygtighed til kernen i deres forretning, naturligt vil blive valgt fra, når forbrugeren står ved køledisken.

Med andre ord, hvis du ikke formår at skabe sammenhæng mellem holdning og handling, og vælger bæredygtighed til, så vil forbrugerne i fremtiden vælger dig fra. Det er egentlig lidt en no brainer, du skal gøre hvad du siger.

Vi har brug for flere eksempler som Nestlé. Virksomheder der viser, at hvordan man kan lave bæredygtige investeringer og fremme den forretningsmæssige værdi på virkelig stor skala.

Er din virksomhed i stand til at finde gearet og følge med udviklingen?  Der er kun to veje, og selvom den rigtige er brolagt med strategiske hårde beslutninger, så kan 93 % af de førerende virksomhedsledere ikke tage fejl.

 

 

 

 


No Responses

Skriv en kommentar

  • (will not be published)